De juiste verlichting op de juiste plek. Er zijn verschillende algemene verlichtingsnormen (NEN-EN 12464 delen 1 en 2) geschreven over werkplekken binnen en buiten, die op hoofdlijnen eisen stellen aan verlichting op diverse ‘werkplekken’ waaronder parkeervoorzieningen.
Ook is in 2013 de NEN 2443 ‘Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages’ uitgegeven die tot aan dit moment gezien wordt als leidraad bij het ontwerpen van parkeergarages.
De beschikbare informatie in deze documenten is vaak gedateerd, soms tegenstrijdig en bevat nog niet de nieuwste opvattingen van techniek, zoals led-verlichting en verlichting op maat. Ook is niet duidelijk of in alle omstandigheden dezelfde uitgangspunten gelden en hoe een aangepaste kwaliteit van de verlichting bepaald kan worden.
Parkeren langs een appartementencomplex moet mogelijk anders verlicht worden dan de verlichting van een parkeerterrein bij een winkelcentrum. Maar hoe bepaal je de hoeveelheid licht, de kwaliteit van de verlichting en onder welke omstandigheden kun je dimmen? Zijn hier richtlijnen voor, moet je altijd de tabellen gebruiken of zijn er andere zaken die bepalen hoeveel licht je moet installeren en bij welke gelijkmatigheid?
Dynamische verlichting kan een enorme energiebesparing en lagere bedrijfskosten opleveren maar de veiligheid en beleving van gebruikers mag niet leiden onder het dimregime/beleid van de eigenaar van de parkeergelegenheid.
Vanwege deze redenen heeft de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (NSVV) Toine Adams Advies gevraagd om in 2019 een publicatie te schrijven over verlichting van parkeerterreinen en parkeergebouwen. Basis voor deze nieuwe publicatie zijn bestaande normen en richtlijnen aangevuld met de laatste stand van techniek, determineren van verlichting en het gebruik van de verlichting.