Archives

Home / Portfolio
LED verlichting A44

LED verlichting A44

Rijkswaterstaat heeft een deel van de A44 eind 2010 voorzien van ledverlichting in de buitenbermen. Het betreft het traject tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug. De officiële opening vindt plaats tijdens een expert-meeting op 17 februari 2011.

Naast energiebesparing heeft de nieuwe verlichting ook voordelen voor de weggebruiker. Zo wordt via het toegepaste dimsysteem de juiste hoeveelheid licht gebruikt tijdens drukke tijdstippen, zoals de spits. Wanneer het rustiger is op de weg, wordt het licht automatisch gedimd. Daarnaast kan met deze nieuwe verlichting het licht preciezer gericht worden op de weg, waardoor lichtvervuiling aanzienlijk vermindert.

De foto laat het verschil zien tijdens de ombouw van oranje/goud naar wit licht zien.

https://www.youtube.com/watch?v=JhEZlAKSyj4

Kloosterplein

Kloosterplein

Huiskamerdynamiek in Goirle:

Het Kloosterplein is uitgerust met tunable white LED spots waarmee de ledverlichting kan variëren van warm wit tot koel wit licht. Ontwerper Toine Adams heeft een concept uit de befaamde city.people.light toekomstverkenning uit 2007 gerealiseerd. Dit concept beschrijft verlichting die aangepast is aan het moment van de avond en nacht: zo is er tijdens de spits, wanneer we rennen en vliegen om boodschappen te doen en kinderen van de creche te halen, een hoge verlichtingssterkte met neutraal wit licht en naarmate de avond vordert wordt de verlichting warmer en contrastrijker.

CPL_jpg1-380x319

Deze huiskamerverlichting verandert in de nacht in een zachte koelwitte verlichting met lage verlichtingssterkte, lijkend op maanlicht. De bezoeker van het plein weet dan dat het tijd is om zachtjes naar huis te gaan.

Het plaatje wordt compleet met het speciaal voor dit project door Ruud van Eggelen van CM3 ontworpen meubilair met schemerlampen. Deze schemerlampen veranderen elk seizoen van kleur en geven ook speciale dagen of thema’s aan met een speciale kleur.

Bron: Richard Boerop (bewerkt door Toine Adams)

Randweg Eindhoven

Randweg Eindhoven

In de periode tussen 2006 en 2010 werd de Randweg Eindhoven uitgebreid van 2 naar 4 rijbanen. In het zuidelijke en westelijke traject werd een parallelrijbaansysteem aangelegd, waarbij de doorgaande en lokale verkeersstromen werden gescheiden. Deze rijbanen kregen nu ieder 2 rijstroken, en in het zuidelijke traject respectievelijk 2 en 3 rijstroken. Daarnaast werden de knooppunten Batadorp, De Hogt en Leenderheide geheel vernieuwd, en werden ook vele viaducten vervangen. De verkeersstromen werden hierbij door middel van fly-overs strakker over elkaar heen gelegd dan voorheen het geval was. Bestaande afritten werden verbreed, en er werd een nieuwe afrit aangelegd exclusief voor verkeer van en naar de High Tech Campus. Langs grote delen van de randweg werden hoge geluidsschermen geplaatst en bovendien werd de randweg voorzien van moderne, losstaande lichtmasten.

In samenhang met de werkzaamheden aan de zuidelijke en westelijke randweg vonden tegelijk ook ingrijpende werkzaamheden plaats aan de A50 en (toenmalige) A58 ten noorden van Eindhoven. Het toenmalige knooppunt Ekkersrijt, dat deze wegen door middel van een kruispunt met verkeerslichten verbond met elkaar en met de John F. Kennedylaan, werd daarbij geheel heringericht.  Op 8 juni 2010 is de vernieuwde Randweg officieel opengesteld.

De openbare verlichting is bijzonder omdat hier de eerste witlicht installaties gerealiseerd zijn op de parallelbanen om het verschil tussen de hoofdrijbaan en de parallelbanen duidelijk te maken. Tevens is de kleur van de lichtmasten en lichtpunthoogte aangepast. Zwarte masten van 12 meter op de parallelbanen en 18 meter grijze masten langs de hoofdrijbaan. Het geheel is bijzonder te noemen omdat de gehele verlichtingsinstallatie dynamisch uitgevoerd is. De verlichting kan gedimd worden bij lage verkeersintensiteit onder gunstige omstandigheden. Bij slecht weer, hoge verkeersdrukte en bij calamiteit wordt de verlichting op 100% geschakeld.